Predstaviteľ islamskej nadácie sa zúčastnil fóra o demokracii a ľudských právach konaného pod záštitou prezidenta Andreja Kisku.

„Druhých nestačí tolerovať. Mali by sme byť schopní prijímať i to, čo je z našej strany neprijateľné, snažiť sa to pochopiť a vstupovať s tým do dialógu,“ povedal na úvod diskusie básnik, výtvarník a kazateľ Cirkvi bratskej Daniel Pastirčák. Dodal, že „tolerancia nie je vždy dobrá, pretože nesmieme byť tolerantní voči zlu.“

Názor zaznel v debate, ktorá bola súčasťou Medzinárodného diskusného fóra o demokracii a ľudských právach. Fórum sa konalo pod záštitou prezidenta Slovenskej republiky Andreja Kisku na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici 8. a 9. decembra.

Muslim, kazateľ, vikár a teológ diskutovali v Banskej Bystrici o Bohu

Debaty na tému Netolerantný boh? Diskusia o vzťahu znášanlivosti, tolerancie a religiozity sa okrem Daniela Pastirčáka zúčastnil generálny vikár banskobystrickej diecézy Rímskokatolíckej cirkvi (RKC) Branislav Koppal, predseda Islamskej nadácie na Slovensku (INS) Mohamad Safwan Hasna a teológ a publicista Miroslav Kocúr. Diskusiu moderoval teológ a baptistický kazateľ Benjamin Uhrin.

Každý z účastníkov povedal svoj pohľad na toleranciu. Podľa vikára RKC Branislava Koppala veriaci síce môže mať názor na to, čo je správna cesta, avšak nemôže vedieť, kto bude a kto nebude Bohom spasený. Preto tolerancia a pochopenie pre iné názory musí mať v učení Katolíckej cirkvi svoje miesto.

Korán upozorňuje, že väčšina neuverí

Podľa predsedu islamskej nadácie tolerancia nie je postačujúca: „Skôr preferujem pojem rešpektovanie, pretože rešpekt je aktívny, pokým tolerancia je pasívna.“ Boh navyše v Koráne upozorňuje, že väčšina ľudí nikdy nebude muslimami, preto je vzájomný rešpekt v spoločnosti nevyhnutný.

Miroslav Kocúr doplnil, že je dôležité držať sa princípu „čo chcete, aby robili vám, robte vy iným.“ Nestačí len niekoho tolerovať, ale je potrebné byť iniciatívny v snahe pochopiť druhú stranu.

Muslim, kazateľ, vikár a teológ diskutovali v Banskej Bystrici o Bohu

I keď jedným z motívov diskusie bolo hľadanie odpovede na to, či Boh môže byť netolerantný, diskutujúci sa zhodli, že dôležitejšie je hovoriť o netolerantnosti niektorých Jeho vyznávačov. Tá je podľa Hasnu spôsobená napríklad tendenciou niektorých muslimov spyšnieť a myslieť si, že sú schopní druhých súdiť namiesto Boha. Podľa islámu je však hriech povedať, či niekto konkrétny – veriaci alebo neveriaci – pôjde do Raja alebo do Pekla. Toto rozhodnutie prináleží jedine Bohu.

„Viem si predstaviť kresťanský Da’iš“

Jednou z príčin radikalizmu v isláme je podľa šéfa INS neodborná manipulácia s textom. Pokiaľ sa pozrieme na vedúcich predstaviteľov extrémistických islamských hnutí, prevažne ide o absolventov technických odborov bez formálneho náboženského vzdelania.

Muslim, kazateľ, vikár a teológ diskutovali v Banskej Bystrici o Bohu

Kazateľ Pastirčák upozornil, že aj Biblia obsahuje dostatok podkladov pre radikálne skupiny. „Aj v kresťanstve si viem celkom dobre predstaviť obdobu ISILu (Da’išu),“ povedal. Dodal, že ak by sa takáto skupina riadila napríklad Mojžišovými zákonmi tak, ako sú popísané v kresťanskej Biblii, „všetci, čo sme tu, by sme už boli asi mŕtvi.“

„Ved aj Kukluxklan bol kresťanský,“ doplnil ho Kocúr.

Keby tu bol pápež František…

V závere jeden z divákov položil otázku, čo teda robiť proti tomu, aby medzi nami takí ľudia boli. Isté množstvo ich podľa Hasnu bude vždy a v každej spoločnosti. Našim cieľom by preto malo byť snažiť sa ich počet čo najviac znížiť. „Proti myšlienke možno bojovať iba myšlienkou,“ povedal vysvetľujúc, že nenávistné idey je potrebné neustále vyvracať protiargumentami.

Podľa Pastirčáka by dôležitú úlohu mohli zohrať práve farnosti. Tie by v jednotlivých obciach mohli usporadúvať stretnutia s verejnosťou, pri ktorých by im vysvetľovali, kto sú to utečenci a muslimovia a že sa ich netreba báť.

„Keby tu bol pápež František, už by zorganizoval s muslimami spoločný program,“ povedal. Ak by tu bol v čase, keď obce okolo Nitry odmietali prijať kresťanských utečencov, chodil by po obciach a predstavoval utečencov ľuďom osobne.

foto: ISLAMONLINE.sk

Share.

IslamOnline.sk informuje o aktuálnom spoločenskom a politickom dianí. Zameriava sa predovšetkým na témy, ktorým nie je v domácom spravodajstve venovaná dostatočná pozornosť, prípadne sú dostupné informácie skresľujúce či jednostranné.

3 komentáre

  1. Samé kecy … „Dodal, že ak by sa takáto skupina riadila napríklad Mojžišovými zákonmi tak, ako sú popísané v kresťanskej Biblii, „všetci, čo sme tu, by sme už boli asi mŕtvi.“

    Kresťan sa riadi Novým zákonom a je divné, že to kresťanský kňaz nevie, alebo prosto len zavádza úmyselne?

  2. Niektori takzvani teologovia vobec nechapu Bibliu. Stara Zmluva to je 10 Bozich prikazani. 10 Bozich prikazani je zmluva Boha s Izraelom. Tie ostatne veci v Levitiku to je docasne pravo, ktore skonci ked pride Mesias, pretoze to nie je vecne Bozie pravo, ale docasne ludske pravo, ktore bolo dane Mojzisom. Preto Jezis pohrozil tym ktory by chceli zmenit co i len slovo zo Zakona. Pretoze toto je Zakon Bozi. Takze krestansky ISIS nikdy nevznikne. Co sa tyka KKK, ti boli motivovani rasou, nie nabozenstvom. Oni zabijali bezohladu na vierovyznanie a s ohladom na rasu (ciernu).

  3. Samé kecy … "Dodal, že ak by sa takáto skupina riadila napríklad Mojžišovými zákonmi tak, ako sú popísané v kresťanskej Biblii, „všetci, čo sme tu, by sme už boli asi mŕtvi.“

    Kresťan sa riadi Novým zákonom a je divné, že to kresťanský kňaz nevie, alebo prosto len zavádza úmyselne?

  4. Niektori takzvani teologovia vobec nechapu Bibliu. Stara Zmluva to je 10 Bozich prikazani. 10 Bozich prikazani je zmluva Boha s Izraelom. Tie ostatne veci v Levitiku to je docasne pravo, ktore skonci ked pride Mesias, pretoze to nie je vecne Bozie pravo, ale docasne ludske pravo, ktore bolo dane Mojzisom. Preto Jezis pohrozil tym ktory by chceli zmenit co i len slovo zo Zakona. Pretoze toto je Zakon Bozi. Takze krestansky ISIS nikdy nevznikne. Co sa tyka KKK, ti boli motivovani rasou, nie nabozenstvom. Oni zabijali bezohladu na vierovyznanie a s ohladom na rasu (ciernu).

Leave A Reply