Počet príspevkov označujúcich muslimov za násilníkov a podobných rakovine na sociálnych sieťach v poslednom období prudko vzrástol.
Prevádzkovatelia sociálnych sietí Twitter a Facebook odmietajú zakročiť proti stovkám nenávistných a islamofóbnych správ, hoci na ne boli upozornené viacerými ľudskoprávnymi organizáciami, uvádza denník The Independent.
Veľa týchto príspevkov sa objavilo v posledných mesiacoch po odhalení sexuálneho zneužívania v Roterhame a zabití britských rukojemníkov bojovníkmi radikálnym hnutím ISIL.
Tie najextrémnejšie z nich volajú po popravách muslimov v Británii, no účty týchto autorov zostávajú aktívne a príspevky nikto nevymazáva.
The Independent cituje vyjadrenie Facebooku, ktorý uviedol, že „sa snaží o nastolenie čo najlepšej rovnováhy“ medzi slobodou slova a „bezpečným a pokojným prostredím na diskusiu“. Prisľúbil tiež, že vymaže každý obsah, ktorý mu užívatelia nahlásia ako „priamo útočiaci na iných na základe ich rasy“.
Twitter prehlásil, že kontroluje všetky príspevky, ktoré užívatelia označia, že porušujú pravidlá siete zakazujúce násilné vyhrážanie sa.
Nepovažujú ich za škodlivé
V posledných mesiacoch sa muslimské skupiny vo Veľkej Británii snažili zostaviť detailný zoznam znevažujúcich príspevkov, aby ho následne poskytli prevádzkovateľom Facebooku a Twitteru. Zoznam obsahoval desiatky účtov a stovky správ.
Aj napriek ich snahe, väčšina účtov je stále prístupná a ich majitelia naďalej pokračujú v publikovaní čoraz nenávistnejších správ. Ani po nahlásení príspevkov neboli tieto odstránené, lebo administrátori ich obsah nepovažovali za škodlivý a porušujúci pravidlá.
Fiyaz Mughal, riaditeľ organizácie Faith Matters, ktorá sa zaoberá spoluprácou medzi náboženstvami, vyjadril svoje sklamanie nad prístupom oboch firiem. „Je morálne neakceptovateľné, aby sociálne platformy ako Facebook a Twitter, obe zarábajúce nemalé peniaze, využívali nástroje sociálneho inžinierstva a rozhodovali, čo je v našej spoločnosti správne a čo škodlivé a zároveň odmietli zmazať nenávistné, spoločnosť rozkladajúce a otvorene bigotné príspevky,“ vyhlásil.
„Sociálne siete sa stali súčasťou spoločnosti s cieľom zarobiť a my nemôžeme len nečinne sedieť a prizerať sa, ako formujú našu budúcnosť podľa ich ‚obchodných podmienok’,“ dodal.
Mughal v tejto súvislosti spomenul tiež britskú pravicovú skupinu Britain First, ktorá využíva Facebook na organizáciu svojich sympatizantov, kampane a publikovanie zavádzajúcich informácií o isláme a muslimoch.
Facebook v minulosti zakročil i proti protiislamskej facebookovej stránke v Českej republike. V júni minulého roku zrušil po sťažnostiach viacerých používateľov stránku Islám v Českej republike nechceme, ktorá mala v tom čase viac ako 65-tisíc fanúšikov. O niekoľko dní neskôr však administrátori sociálnej siete radikálnu stránku opäť obnovili.
Komentáre vedú k útokom
Nárast počtu nenávistných komentárov ide ruka v ruke s nárastom nenávistných útokov za posledný rok. V októbri 2014 vydala londýnska polícia každoročnú správu, podľa ktorej množstvo útokov na miestnych muslimov vzrástlo o 65%. Podobný nárast je aj na celonárodnej úrovni.
Podobný trend bol zaznamenaný i v iných krajinách. V Mjanmarsku sú práve radikálne skupiny a komentáre na sociálnych sieťach jedným k kľúčových faktorov eskalácie etnického napätia. To už stálo život bezmála 250 muslimov Rohingja a viac ako 140 tisíc muselo opustiť svoje domovy.
Mughal sa domnieva, že sociálne siete by mali sprísniť kritériá pre správu obsahu: „Ak by užívatelia vyjadrovali takéto extrémne názory o černošskom alebo židovskom obyvateľstve v Spojenom kráľovstve, ak by vyzývali na ich fyzické odstránenie, alebo ich prirovnali k rakovine, tak by ich vyjadrenia neboli považované za prijateľné a v súlade s pravidlami.“
„Rovnakú ochranu a zaobchádzanie si zaslúži aj muslimská komunita,“ zdôrazňuje riaditeľ Faith Matters.